Skip navigation

Csilingelő, sárga villamos

A villamosközlekedés megindítása

„Nevezetes haladásnak, csodás szerencsének jelensége az a városunkon végigvonuló sínpár“ – büszkélkedett a Vasvármegye című lap 1897-ben. A helyi sajtó sokat foglalkozott a város villamosvasútjával, egyfajta érzelmi kötődés alakult ki a közlekedést megkönnyítő villamosok iránt és a korabeli képeslapokon is központi helyet kapott.

Miután az 1800-as évek végén sürgető igény jelentkezett a tömegközlekedési szolgáltatások iránt, a Vasvármegyei Elektromos Művek Rt. villamosvasút tervezésbe és létesítésbe kezdett. A gyorsan megépített vasútüzem 1897. május 17-én lezajlott próbamenetein – a Vasvármegye híradása szerint – az egyik kocsit dr. Edelmann Sebő (1853-1921) gimnáziumi tanár, a másikat Gothard Jenő (1857-1909) gépészmérnök, csillagász vezette. Az átadásra és a villamosközlekedés megindítására 1897. június 4-én került sor, országos viszonylatban harmadikként.

Olvasnivaló

Olvasd el a villamos indításáról szóló cikk részletét majd oldd meg a hozzá kapcsolódó feladatot!

Feleletválasztós teszt

Kérdés

Hány megállója volt a villamosnak?

Answers

hét

négy

kilenc

nyolc

Visszajelzés

Kérdés

Hogyan jelezték a megállóhelyeket?

Answers

táblákkal

minden megállót sípszóval jelzett a kalauz

a kocsikban információs tábla volt kifüggesztve

bemondták a hangosbemondóba

Visszajelzés

Kérdés

Melyik utcában haladtak a legnagyobb sebességgel a villamoskocsik?

Answers

Széchenyi tér

Óperint utca

Széll Kálmán utca

Rumi utca

Visszajelzés

Kérdés

Az előterjesztett menetrend szerint hány percenként indultak a kocsik?

Answers

óránként

25 percenként

15 percenként

30 percenként

Visszajelzés

3026 méter

1900-ban a Kiskar, Óperint és Kálvária utcákon át a Szent István parkig hosszabbították meg a villamos fővonalát. 1904. január 8-án nyitották meg a vasútállomás új felvételi épületéhez vezető Széll Kálmán utca–Petőfi Sándor utcai vonalat, így a pálya hossza 3026 méter lett. Szombathely akkori kelet–nyugati kiterjedését szinte teljesen lefedte a villamosvasút.

Nézd végig az egykori villamos útvonalát régi fotók segítségével!

Újítások az utasok kényelmére

Az utazóközönség kényelmére számos újítást vezettek be. 1898 áprilisától a jobb tájékoztatás érdekében jelzőlámpákat szereltek fel a megállóhelyeken. Amikor a villamosok elindultak a végállomásokról (12 percenként) kigyulladtak a jelzőlámpák, így adták tudtul, hogy már nem sokat kell várni, és mindaddig világítottak, míg a villamosok a Vasvármegyei Kaszinó előtti kitérőben el nem kerülték egymást.

1900. december 30-tól már elektromos árammal fűtötték a szombathelyi villamosokat, amiről a helyi sajtó büszkén számolt be: „Városunk most egyebek között annyira modern, hogy a villamos közúti kocsikat télen villamos árammal fűtik, mi alig fordul elő másutt a continensen.“

A vasúttársaság – Pick György helyi birtokos kezdeményezésére, a postaigazgatósággal kötött megállapodás eredményeként – újabb egyedülálló szolgáltatást vezetett be 1906 nyarán: postaládákat helyezett el a villamosokon, amelyeket a vasútállomásnál ürítettek.

A villamosvasút utolsó útja

A villamosközlekedés 1974. augusztus 20-án szűnt meg a városban. Nézd meg a villamos utolsó útját megörökítő videót!


Olvasnivaló

Kalocsai Péter: A szombathelyi villamosvasút járműparkja : (1897-1974). Lapok Szombathely Történetéből. 2005. 131. sz. 1-6. o. + 10 mell.


Kalocsai Péter: A villamosvasút szerepe Szombathely dualizmus kori urbanizációjában. In: Vasi Szemle. 1997. 4. sz. 435-450. o.

Irány az ötödik helyszín!

A villamosról a Szent István parkban szállunk le.