Vakbarát változat |
Betűméret

Archívum 2009


Kedves Látogatóink, Partnereink!

Könyvtárunk honlapján részletes tájékoztatást adunk gyűjteményünkről, szolgáltatásainkról, működési feltételeinkről, a könyvtárhasználat alakulásáról, munkatársaink sokrétű tevékenységéről.
A virtuális térre ugyancsak széles kaput nyitunk, és távoli felhasználók tájékozódását gazdagodó tartalomszolgáltatásainkkal is segítjük.
Nyitóoldalunkon legújabb híreink, ajánlataink olvashatók.

Kérjük, hogy véleményükkel, javaslataikkal, olvasónaplónkban való közreműködéssel támogassák törekvéseinket.
Személyes látogatóként vagy távhasználóként győződjenek meg arról, hogy 
TUDÁST, ÉLMÉNYT, TALÁLKOZÁST kínál a Berzsenyi Dániel Könyvtár!


Felhasználói véleménykutatás statisztikáról

A KSH felmérést végez annak érdekében, hogy jobban megismerje a felhasználók véleményét a területi szintű információk elérhetőségéről. A felmérés eredményeire alapozva a felhasználói igényekhez jobban alkalmazkodó módon kívánjuk elérhetővé tenni a területi információkat.
Kérjük, segítse munkánkat azzal, hogy megosztja velünk véleményét, tapasztalatait.


A felmérés elérhetősége:
http://portal.ksh.hu/pls/ksh/docs/hun/kerdoiv/teruleti2009/teruleti2009.html 


Elégedettségi vizsgálat 2009.

Az NKA pályázati kiírásnak megfelelően látogatóink könyvtárhasználati szokásait és elégedettségét vizsgáltuk kérdőív segítségével. Az előző években több alkalommal történt tájékozódás alkalmával használt kérdőívet alkalmaztuk, az adatok összehasonlíthatósága céljából, csekély változtatással.

Az eredményekről diagramokkal illusztrált elemzés formájában olvashatnak.


Kultúrcsekkel, ajándékutalvánnyal is fizethet

Könyvtárunk megállapodást kötött a Sodexo Pass Hungaria Kft-vel és a Le Chèque Dèjeuner Kft-vel, így elfogadóhelye lett a cégek által kibocsátott ajándékutalványoknak. Látogatóink készpénz helyett a bemutatott szelvények valamelyikét is használhatják fizetőeszközként beiratkozásnál, térítéses szolgáltatások igénybevételénél.


  Nagy KUL-TÚRA

Célállomása vagyunk az Oktatási és Kulturális Minisztérium Nagy KUL-TÚRA programjának. A hozzánk ellátogató csoportok élménygazdag programokon vehetnek részt, és megismerhetik gyűjteményünk különleges kincseit. Könyvtárunk ajánlatairól az alábbi linkek részletesen tájékoztatnak:

Várjuk az érdeklődők jelentkezését!
Kapcsolattartó: dr. Baráthné Molnár Mónika (tel.: 94-513-540)


Talán hiányoztunk…

Újra nyitva a könyvtár, két hét szünet után ismét megtelt a hírlapolvasó, a nyilvántartásnál sorbaállnak a visszahozott olvasnivalóval az emberek. Biztosan sokan várták már az első napot, hogy újakra cserélhessék kiolvasott könyveiket, talán  egy kicsit bánták is, hogy csak annyit vittek haza, ami már a múlt hét végére elfogyott. A városban jártunkban-keltünkben láttuk, hogy többen is próbáltak a zárva tartott ajtón bejutni a két hét alatt, hiába volt a  tájékoztatás, a figyelemfelhívás szóban, írásban.

Jó lenne azt hinni, hogy nagyon hiányzott a könyvtár, ha azt szeretnék a város és a megye olvasói, hogy még nyáron sem, még két hétre se kelljen nélkülözni az egyik legfontosabb kulturális szolgáltatást. Kicsit reménykedtünk abban, hogy határozottan követelni fogják a folyamatos olvasóellátást, mert akkor mindenki számára nyilvánvaló lesz: a könyvtár fontos intézmény és legyen nyitva mindig, amikor az emberek ráérnek felkeresni, akár késő délután, este, szombaton, vagy a nyári szabadságok idején. (Vártuk is, de hiába, hogy honlapunk Fórum rovatában olvasói vélemények sokasága jelenik meg).

A szabadság azonban a könyvtárosokat is megilleti és a tavaszi kényszerű létszámcsökkentés lehetetlenné tette a ─munkatársak szabadságolása mellett─ a még kielégítő szolgáltatás fenntartását.

Mi azt szeretnénk, ha nem kellene zárva tartani a kaput még rövid időre sem, mert bármilyen körültekintéssel választunk időszakot, csorbul a szabad hozzáférés  és tájékozódás lehetősége, a helyi közösségnek nélkülöznie kell  az olcsó és minőségi szolgáltatást.

És nagyon örülünk annak, hogy hűséges  látogatóink az első két napon összesen több mint 4000 dokumentumot vittek haza!


Közlemény

Tájékoztatjuk látogatóinkat és partnereinket, hogy 2009. április 6-tól, a könyvtár fenntartóinak finanszírozást érintő döntése következtében megváltozik a Berzsenyi Dániel Könyvtár nyitva tartási rendje.

A korábbi 20 óráig tartó rendelkezésre állás helyett hétfőtől péntekig 19 óráig látogatható a gyűjtemény. A szombati nyitva tartás nem változik. Hétfőn az olvasók számára kedvező módosítást vezetünk be: az emeleti olvasószolgálati tereket már 12 órától felkereshetik az érdeklődők.

Április 6-tól tehát a korábban megszokott heti 69 óra helyett 64 órában állunk látogatóink rendelkezésére.
A földszinti hírlapolvasó heti nyitva tartása öt, a teljes szolgáltatási köré három órával lesz rövidebb az alábbiak szerint.

  Hírlapolvasó Kölcsönzőtér, Olvasótermek,
Zenemű- és médiatár
Gyermekkönyvtár
hétfőn 8-tól 19 óráig 12-19 óráig 12-18 óráig
keddtől péntekig 8-tól 19 óráig 10-19 óráig 10-18 óráig
szombaton 8-17 óráig 10-17 óráig 10-17 óráig

Látogatóink szíves megértését kérjük!


Útjára indult a Meseláda

2006 őszén indult útjára a Berzsenyi Dániel Könyvtár gyerekeknek szóló programsorozata. A főként alsó tagozatos iskolásoknak tervezett foglalkozás a Szombathelyi Kistérség Többcélú Társulása támogatásával valósulhat meg. A Meseláda összesen 10 meséből áll, melyek között megtalálhatók a magyar népmesék éppúgy, mint a világirodalom klasszikus történetei. A foglalkozásokon ezeket dolgozzuk fel meséléssel, számos feladattal, játékkal, fejtörővel. Végül a legkülönfélébb kézműves-technikákkal megmintázunk egy mesebeli szereplőt.


Olvasóink véleménye

Könyvtárunk időről időre megkérdezi, hogy elégedettek-e szolgáltatásainkkal, milyen jobbító szándékú véleményük van. 2009. január 7-17. között 300 könyvtárhasználati kérdőívet helyeztünk el a szolgálati terekbe és örömmel vettük, hogy 271-et kitöltve visszakaptunk a gyűjtőládákba. Ezek részletes feldolgozása jelenleg történik. Gyors betekintésül néhány következtetés.

Egyik kérdésünk az egész olvasótáborunkat érintő kényszerű változtatásra vonatkozott, miszerint a nyitvatartási idő csökkenése esetén mit tartanának megfelelőbbnek: a napi egy órával rövidebb hozzáférési lehetőséget, vagy a hétfői szolgáltatás szünetét. A kérdőíveken 9 válaszadó nem jelölte meg egyik alternatívát sem, 121 fõ a hétfõi szünnapot, 141 fõ a napi egy órával rövidebb szolgáltatást javasolta.

Örömmel tapasztaltuk, hogy olvasóink szívesen osztják meg velünk véleményüket, fejezik ki kritikájukat és elismerésüket is. Azok között, akik leírták javaslataikat, számosan akadtak olyanok, akik a nyitvatartási idő további bővítését tartják szükségesnek: hozzáférést vasárnap, szombaton és hétfőn a kölcsönzési idő meghosszabbítását.

Nem meglepő, hogy olvasóink nagyobb példányszámot javasolnak a felsőoktatásban használt irodalomból, DVD-k, CD-k szélesebb választékát, vagy hosszú ideig kikölcsönözhető nyelvkönyveket. Sajnos, körültekintő és takarékos szerzeményezéssel és a lehetséges támogatások bevonásával is mindössze a jelenlegi szint fenntartására törekedhetünk. A felsőoktatásban tanulók elvárásainak is szeretnénk megfelelni, de nem feledhető, hogy az ő szakirodalmi ellátásukat elsősorban a felsőoktatási könyvtáraknak kell megoldaniuk.

Köszönjük azokat a véleményeket, amelyek segítenek szolgáltatásaink minõségének javításában (elektronikus katalógus hiányosságai, a szabadpolcos állomány rendje, az Internet sarok használata, számítógépek állapota), javaslatot tesznek a honlap és a virtuális szolgáltatások fejlesztésére:
”A könyvtár létrehozhatna internetes hírlevelet, amivel népszerűsíthetné programjait.” „ Az internetes honlap fejlesztése, pl. hosszabbítani, ill. előjegyeztetni számítógépen  keresztül is lehetne”.

 Új honlapunk feltöltése a következő hetekben fejeződik be, a távolról is indítható előjegyzés és hosszabbítás pedig már most is igénybe vehető.
Az intézményünkben dolgozó munkatársak számára a legnagyobb elismerést használóink elégedettsége jelenti, de természetesen kritikát is kaptunk: 
 „Várakozási idő rövidebb legyen és néhány könyvtáros kedvesebb, türelmesebb, empatikusabb lehetne!”

A kérdőíveken azonban számosan kifejezték szolidaritásukat munkatársainkkal a várható megszorítások kezelésében és elégedettségüket a könyvtár tevékenységével kapcsolatban:
„Nagyon elégedett vagyok, udvariasak a személyzet dolgozói, készségesek, minden elismerésem az övüké. Telefonon, ha érdeklődöm, nagyon kedvesek”.
„ Ezenkívül köszönöm, hogy léteznek, és hogy a dolgozók is jól érzik itt magukat (mert ez látszik és ránk is jó hatással van!), és hogy gyakran tudok ide jönni!”
„Bízom benne, hogy a nehézségek ellenére legalább ez a színvonal megmarad, és segítenek abban, hogy ne a sötétség győzedelmeskedjen az emberek fejében. Kívánom, hogy ezt a csatát minél kevesebb áldozattal Önök nyerjék meg. Amennyiben szükséges, akár a szolgáltatok díjának emelésével, ami hosszabb távon a közösség érdekét szolgálja.”

A kérdőívek részletes elemzésének eredményével a későbbiekben találkozhatnak honlapunkon.

Köszönjük mindazoknak, akik a kérdőívek kitöltésével és véleményük megfogalmazásával hozzájárultak az olvasói elégedettség szintjének megismeréséhez és fontos, napi munkánkat érintő, jobbító szándékú kritikát fogalmaztak meg.


Könyvtárhasználati rekord

A 2009-es esztendő elsõ rekordforgalmát jegyezhette könyvtárunk január 24-én, szombaton! A hivatalos nyitvatartási időt fél órával megnyújtva sikerült csak 1015 látogatónk kiszolgálása, akik az intézmény valamennyi terét és gyűjteményét csúcsra járatva igénybe vették.

A gyermekkönyvtárban „családi nap” volt, örömünkre nagyon sok gyermek anyuval, apuval, nagyszülővel érkezett. Óráról órára megtelt a játékszőnyeg, kézről kézre jártak a bábok, a társasjátékok. Sorukra vártak a kicsik a játékprogramok előtt, de „feladatokkal” is elhalmozták a könyvtárost az iskolások, akik versenyre, iskolai gyűjtésre készültek. Jó volt ott tudni az érdeklődők mögött az igényes pedagógusokat, szülőket…

Hírlap és folyóirat olvasóink székein, ahogy a számítógépek előtt is, melegváltásban cserélődtek a látogatók. Az olvasóterem asztalain súlyos folyóirat-évfolyamok tornyosultak, kutatóknak, raktárosnak és lifteknek egyaránt sok munkát adva. A Savariensia gyűjtemény olvasótermében kevésnek bizonyultak a rendelkezésre álló mikrofilm-olvasó készülékek. Bizony nem volt könnyű a változatos kéréseknek eleget tenni, de a hétvégi szolgálatot teljesítő műszak a legnagyobb igyekezettel próbálta a várakozás perceit lerövidíteni.

Olvasóink 2694 dokumentumot kölcsönöztek ki otthoni használatra. A szkeptikusok kedvéért elmondjuk, hogy a kiválasztott mű döntő többsége, 88%-a könyv volt!

Köszönjük látogatóink érdeklődését és türelmét!


Kámoni hívogató


Szombathely kámoni városrészének könyvtára nem szép hely – első ránézésre. De ne ítéljünk elhamarkodottan, a megkopott külső barátságos belsőt takar! Ha valaki átjut a barátságtalan udvaron, kikerüli a szomszédos építkezés törmelékhalmait, és egy bútorokkal teli sötét folyosón is végigmerészkedik, feltárul előtte a meleg, világos hívogató terem telis-tele olvasnivalóval.

Kedves olvasóim, egy év alatt megismerhettem szokásaikat, kinek kell a kezébe adni a könyvet és ki az, aki egyedül válogat. Van, aki mindig ugyanazon koreográfia szerint érkezik, szinte szertartásszerűen választ mindig nyolc könyvet, és van, aki rendszeresen késik. Már azt is tudom, ki által előválogatott könyvet érdemes hazavinnem, ha ő már elolvasta. (Minden tévhit ellenére: lehet, hogy a könyvtáros sokat olvas, de nem a könyvtárban!)

A sok különböző olvasó azonban egyvalamiben hasonló: kivétel nélkül kedvesek. Elfogadtak és befogadtak kolléganőm nyugdíjba vonulása után. Legelső munkanapom a fiókkönyvtárban csendesen telt. Két és fél órával kezdés után még senki nem nyitotta rám az ajtót. November volt, sötét és hideg. Már-már félelmetes volt a nagy csend a Berzsenyi Könyvtárban tapasztalt örökös nyüzsgés után. Aztán szerencsére kopogtak, és aznap érkeztek még páran, megismerni az új könyvtárost.

Sokan nyolc-tíz éve rendszeres látogatók, meséltek az intézmény történetéről – régen itt mozi volt –, fejlődéséről. Egy-egy nyitva tartási napon 10-15 olvasó kopogtat be az ajtón, zömében nyugdíjasok. Igénylik a jó szót és szívesen veszik, ha meghallgatják őket. Nagy öröm, hogy egyre több kisgyereket iratnak be, akik ha jól érzik itt magukat, késõbb is visszajárnak. Elbűvöli őket a sok színes mesekönyv, és az sem elhanyagolható, hogy a polcok körül remekül lehet rohangálni.

Külön vonzó számukra a katalógusszekrény tetején tanyázó, Kerekes Józsefné kolléganőm által, csuhéból készített Hófehérke és a hét törpe mesevilága. Jönnek a tinik is, bár nem elegen. Van visszajáró olvasóm, akinek a matek házi feladata megoldásában segítek, ő szerencsére kölcsönöz is.

Sokszor hallom olvasóimtól, milyen jó, hogy a csekély beiratkozási díj ellenében friss folyóiratokat, új könyveket kölcsönözhetnek. Egy újabb apró siker, ha Önök elégedetten távoznak.

Végül kedves olvasóim, ha a korszerűsítésre, akadálymentesítésre beadott pályázat sikeres lesz, eljöhet az az idő, amikor a belső megújulást követően méltó környezet fogadja a látogatókat már a könyvtár kapujától.

Továbbra is várom Önöket tisztelettel:

Kecskésné Bánhalmi Katalin
könyvtáros

 Kámoni fiókkönyvtár,
Szombathely, Szófia u. 31.,
   Tel.: 94/314-570

2021. január 21.