Vakbarát változat |
Betűméret

Mutatkozz be Másképp! ? Alkoss a hetedik művészettel!


Mutatkozz be Másképp! – Alkoss a hetedik művészettel!
Rum - Kastély EGYMI módszertani nap
2017. február 17.
 
Könyvtárunk törekszik arra, hogy minél szorosabb kapcsolatot alakítson ki oktatási intézményekkel, diákközösségekkel. Az elmúlt években a Rum-Kastély EGYMI értelmileg sérült diákjai több alkalommal is meglátogatták könyvtárunkat, a legutóbbi alkalmat filmen is megörökítették. Esélyegyenlőségi hetünk keretében a média szakkörös fiatalok filmjeit mutattuk be, fotóikból pedig kiállítás nyílt. Intézményeink közös, sikeres együttműködése a jövőben is folytatódni fog, hisz könyvtárunk Nézőpont címmel speciális fotó és filmkészítő alkalmakat hirdet a rumi diákok és oktatók nagy örömére, melyen a szakmai filmes tudásommal és a könyvtár által nyújtott eszközökkel támogatom majd a szakkör munkáját.
 

A szakmai érdeklődésemen túl ez a tervezett projekt is jó apropója volt annak, hogy a Berzsenyi Dániel Könyvtár képviseletében 2017. február 17-én Mutatkozz be Másképp! – Alkoss a hetedik művészettel! című módszertani projektnapon vettem részt a Rum - Kastély EGYMI-ben. A projektnap résztvevőit Lovass Tibor, a Helyi Televíziók Országos Egyesületének elnöke köszöntötte. Az iskola aulájában ezen a napon nyílt két kiállítás, melyet Fábián Gábor a Magyar Speciális Mozgókép Egyesület elnöke nyitott meg.  „Én így látom a világot...” címmel a rumi média szakkörös diákok eddigi munkáiból láthattunk válogatást, köztük a Máskép(p) helytörténeti fotópályázat díjazott alkotásait is. Fábián Gábor kiemelte, hogy tetten érhető a diákoknál a fejlődés, mindez pedig a komoly rumi pedagógiai munkának köszönhető. A másik falon a tavalyi Magyar Speciális Független Filmszemlére készült filmek werkfotóit láthattuk.

A módszertani nap délelőttjén szakemberek segítségével betekinthettünk a speciális filmezés rejtelmeibe. Dr. Murai András PhD, a Metroplitan Szabadegyetem média tanára az értelmileg sérültek filmjének kommunikációelméleti vetületéről tartott előadást. Az értelmileg sérült fiataloknál a mozgóképkészítés elsődleges funkciója a dokumentarista bemutatkozás, az önmeghatározás - ez vagyok én, ez az én életem -, másrészt pedig a szerepjátékon keresztüli önmaguk eljátszása.  A fogyatékossággal élő emberek a legtöbb esetben saját életükből merítve készítenek filmeket. Fontos szempont, hogy viszontlássák magukat a képen, hisz a kamerán keresztül az alkotók szembe is néznek önmagukkal, a gondolatokkal, gondokkal, érzelmekkel,fejleszti az önismeretet, a kommunikációs képességet, az emberi kapcsolatokat és a közösségi csoportmunkát.
 

Ezután Fábián Gábor, a Magyar Speciális Mozgókép Egyesület elnöke a speciális filmezés kezdeteiről és jelenlegi helyzetéről tartott előadást. Elmondta, hogy február elején filmes sorozat indult értelmileg sérült fiataloknak a szombathelyi AGORA - Savaria Filmszínházban, és az idei évben is folytatódik a Speciális Filmszemle és az értelmileg sérülteknek szóló nyári mozgókép tábor is. Bemutatta a speciális filmezés módszertani füzetét, amely egy konkrét segédanyag, filmes alapokkal, óravázlatokkal és egy tanévre szóló tematikával. A füzetet Fábián Gábor Dr. Ihász-Kozmor Barbarával - a Rum-Kastély EGYMI Médiaszakörének vezetőjével – közösen készítette el, és remélik, hogy az alapok elsajátításához használják majd más intézményekben is. A rövid előadásokat a rumi Média Szakkör diákjai által készített kisfilmek választották el.
 

Erdélyi János, Balázs Béla-díjas filmrendező a filmezés jótékony hatásait mesélte el, míg Dr. Ihász-Kozmor Barbara a filmek készülési módját mutatta be. Alapvető és állandó célkitűzés számukra a részvétel az egyes speciális filmfesztiválokon, bemutatókon, az integráció jegyében pedig egyéb amatőr filmfesztiválokon és fotópályázatokon. Fontos helyen szerepel a diákok „filmkultúrájának” fejlesztése, továbbfejlesztése. Sajnos napjainkban a speciális filmezés még nagyon kevés iskolában van jelen, miközben az értelmileg akadályozott gyermekek, fiatalok fejlődéséhez, személyiségük kiteljesedéséhez és az integrációhoz nagyban hozzájárulhat ez a művészeti ág.  A filmkészítés fejleszti többek között a diákok kommunikációs készségét, a kognitív képességeit, motoros készségeit és a közösségi összetartozást. A saját filmek során olyan világokat tárnak a nézők elé, amelyek csak ritkán vagy nehezen láthatóak. A fogyatékkal élő emberek sok esetben fizikai, vagy értelmi sérültségükből adódóan nehézkesen tudják kifejezni magukat. A mentorálas során nagyon fontos a diákoknál megnyíló kis kapu, melyen kommunikációval és képességfejlesztő játékos feladatok segítségével lehet belépni, majd a bent lévő gondolatokat, képeket filmre vinni.  Kis lépésekben lehet haladni, ám a sok apró lépés eredménye csodákkal érhet fel. Délután „Barbi néni” koordinálásával mindezt egy látványos rajzolt stop-motion technikával készült animációs gyakorlati órai munkában is láthattunk, melynek végeredményén az érzelmeket kifejező rajzolt emberi arcok megmozdultak.

Hálás vagyok, hogy egy nagyon tanulságos módszertani napon vehettem részt, betekintést nyerve az értelmileg sérült fiatalok alkotási és érzelmi világába. Már most örömmel várom azokat az alkalmakat, amikor én is tevékenyen belecsöppenhetek a rumi diákok filmkészítési folyamatába.
 
Boros Ferenc
 

2021. január 21.