Berzsenyi Dániel Könyvtár akadálymentesített portál

Navigáció:

Betűméret beállítása:

Színbeállítás:

Oroszlán

Jelzet: DVD 5339

A történet kezdetén Észak-Indiában járunk az 1980-as években. Az ötéves Saroo (Sunny Pawar) picivel idősebb testvérével kóvályog a zsúfolt piacon. Félárvaként segítik anyjukat a kőfejtésben, néhanapján pedig szenet lopnak a vonatról, amit a piacosoknak adnak el élelemért cserébe. Egyik este a vasúton Saroo-t magára hagyja a testvére. A srác egy üres szerelvény fülkéjében húzódik meg éjszakára, ami hajnalban az alvó Saroo-val együtt elindul. A szerelvény meg sem áll vele az 1600 km-rel odébb lévő Kalkuttáig. A kisfiú tétlenül rója a veszélyes utcákat, bengáli lévén hindiül nem beszél. Számos megpróbáltatáson keresztül előbb a gyámügyhöz kerül, majd örökbe fogadja őt egy ausztrál házaspár (Nicole Kidman, David Wenham). A nyomornegyedbe született Saroo (Dev Patel) jómódban nő fel, de egyre kevéssé hagyja nyugodni a múltja.

Az Oroszlán a 2010-es évek elején nagy médiafigyelmet kapott indiai Saroo Brierley élettörténetét (A long way home) dolgozza fel, melyből Garth Davis készített szívszorító alkotást.

A mozi első fele kendőzetlenül, brutálisan hiteles, erős képsorokon keresztül mutatja be Észak-India nyomortelepeinek világát. Szinte rögtön beszippantja a nézőt, éreztetve a mélyszegénységben élők minden egyes percét. A film ezen része egyfajta segélykiáltás is egyben, hogy álljunk meg egy pillanatra és nézzünk körbe, vegyük észre, hogy mi történik a világban. Ezernyi gondolat cikázik a fejünkben, miközben testközelből érezzük, hogy milyen szívszorító, mikor egy gyerek elszakad a családjától, mikor tehetetlenül sodródik a világban, átélve a napról-napra tartó nélkülözést és küzdést úgy, hogy mindvégig próbál életben maradni.

A film első egy órája elég erős és stabil táptalajt ad a 20 évvel későbbi keresésnek. Hiába a szerető nevelőszülők és a jómód, az elválás, elveszés, elvesztés érzése egy életre nyomot hagy a főszereplő lelkén. A film második fele az önfeláldozásra, a reményre és családra koncentrál, megpendítve az adoptálás dilemmáját és nehézségeit, hisz a nevelőszülők nemcsak a gyermek jelenét, hanem a múltját és személyiségét is örökbe fogadják, nem tudva, hogy idővel milyenné fejlődik. Ezernyi kérdést vet fel a film: Mi a család? Mi az otthon? Felelősségteljes döntés-e, hogy a gyökerektől elszakítva egy édesanya saját képére és elvárásaira szocializálja a fiút? Választ végül önmagunk adunk, ki-ki saját belátása szerint.

Az alkotás kiváló rendezéssel, operatőri munkával és filmzenével, nagy alázattal nyúl egy mélyen emberi történethez. A remény, a családi kötelék fontossága, a szeretet, a kitartás, a bizakodás és az önfeláldozás témakörét körüljárva a film olyan fantasztikusan, giccsmentesen képes megpendíteni az érzelmi húrokat, hogy az valóban megható.

Bátran ajánlom az alkotást mindenkinek, aki egy igaz történeten alapuló értékes és érzelmes filmet szeretne látni. Könyvtárunkban a film alapjául szolgáló önéletrajzi regény is elérhető. 

Ajánlja: Boros Ferenc

 Oroszlán<br />
(2016) on IMDb

2018. február 05.

Menü