Berzsenyi Dániel Könyvtár akadálymentesített portál

Navigáció:

Betűméret beállítása:

Színbeállítás:

Kisasszonyok
Jelzet: DVD 5971
 
Az amerikai polgárháború idején játszódó történetben a March-lányok életét követhetjük nyomon, akik szűkösen, de annál nagyobb szeretetben élnek. Míg apjuk a fronton önkénteskedik, végtelen türelmű anyjukkal (Laura Dern) próbálnak boldogulni. A szeretetteljes családi fészekben mindig zajlik az élet, bosszúságok jönnek-mennek, szerelmek és barátságok köttetnek. Az írói ambíciókat dédelgető, zabolátlan és elismerésre vágyó, szabad szellemű Jo (Saoirse Ronan), a festőművésznek készülő, racionális Amy (Florence Pugh), a pompáról ábrándozó Meg (Emma Watson), és az angyalian jóságos, betegeskedő Beth (Eliza Scanlan) próbálja megtalálni a saját útját egy olyan korban, amelyben a nőknek leginkább csak a megfelelő házasságkötés révén volt esélyük érvényesülni, és nem is illett ennél többre vágyniuk.
A szomszédjukba költöző Laurie (Thimothée Chalamet) mintegy fogadott bátyként csatlakozik a bohókás lányok életébe, hogy Jo és Amy, a két legkarakteresebb lány egyébként is viharos testvéri viszonyát tovább bonyolítsa. A dúsgazdag, undok March néni (Meryl Streep) szúrós megjegyzéseivel szórakoztat, a Jo szívét végül meghódító külföldi professzor (Louis Garrel) pedig mindenkit elvarázsol. Jelentőségteljes szerep jut továbbá a könyvkiadó vezetőjének (Tracy Letts), aki egy személyben testesíti meg egy férfiak által dominált világ nőkkel szembeni elvárásait és lekicsinylését.
 
Louisa May Alcott 1868-ban megjelent, azóta is töretlen népszerűségnek örvendő, saját élményekből táplálkozó ifjúsági regénye egy ilyen színészi névsorral már önmagában garancia lehetne a sikerre, ám a színésznőként megismert, és a Lady Birddel már rendezőként is bizonyított Greta Gerwig nem elégedett meg ennyivel. A fiatal rendezőnő Alcott leveleit, naplójegyzeteit is áttanulmányozva új árnyalatokat adott a jól ismert történethez, és úgy hozott létre egy friss, modern szemléletű feldolgozást, hogy hű maradt a 150 évvel ezelőtt íródott történethez, ugyanakkor ki is teljesítette azt.
 
A több idősíkon való, azok között folyamatosan ugráló elbeszélésmód remek ötletnek bizonyult, hiszen így az egymásra rímelő gyerekkori és felnőttkori helyzetek nemcsak árnyalják a karakterek motivációit, hanem a felnövés nehézségét is átélhetőbben jelenítik meg. A szerethető, jólelkű karakterek hétköznapi története képes kiszakítani a nézőt rohanó világunkból, és kosztümös filmként már ezzel is tökéletesen végrehajtaná a műfajtól elvárható teljesítményt. Ám Gerwig rendezése ennél is többet nyújt, és – Jo karakterén keresztül valószínűsíthetően Alcott eredeti szándékát hajtva végre – megadja hősnőjének a méltó befejezést. Ezzel együtt pedig egy felemelő és szívmelengető történetet tár a 21. századi nők elé, ami nem csak nekik, de róluk is szól.
 

2021. október 22.

Menü