Vakbarát változat |
Betűméret

A homár

Jelzet: DVD 5079
 
A nem túl távoli jövőben játszódó történetben rátalálni a szerelemre élet-halál kérdése. A Városban csak párok élhetnek, s ha valaki egyedül jelenik meg az utcákon, tereken, plázákban, a rend szigorú őrei azonnal igazoltatják, s megbüntetik, ha kiderül, hogy magányos. Az egyedülálló embereket egy szállodába zárják, ahol 45 napjuk van arra, hogy párt találjanak maguknak. Aki a határidőig nem teljesíti a feladatot, azt egy általa választott állattá változtatják, s hátralévő éveit abban a formában kell leélnie. A hotel vezetése és személyzete mindent megtesz azért, hogy elősegítse a pártalálást – bár eszközeik hagynak némi kívánni valót maguk után. A vendégek pedig minden igyekezetükkel azon vannak, hogy akár színlelt vonzalommal is, hazug párkapcsolatba kényszerülve megmeneküljenek az állattá válás fenyegetésétől.

Hősünk, David (Colin Farrell – A sziget szellemei, Batman) 11 év házasság után kerül a szállodába, s a pártalálás sikertelensége esetén a homárt választja, mint leendő állatformát. S bármennyire igyekszik is, próbálkozásai nem járnak sikerrel. Végső kétségbeesésében megszökik a hotelből, s csatlakozik a Magányosok csapatához, ahol épp az ellenkező szabály érvényes: tilos szerelembe esni. A csapat vezetője (Léa Seydoux – A feleségem története, 007 Nincs idő meghalni) árgus szemekkel figyeli embereit, s minden apró kihágás; flört, csók és egyéb testi kontaktus kegyetlen megtorlást von maga után. Ám a szabályok mit sem érnek, ha a Férfi épp itt talál rá a Nőre (Rachel Weisz – A kedvenc, Ellenség a kapuknál).  A nagy kérdés az, hogy érvényesül-e az öröknek vélt törvény ebben a disztópikus világban: A szerelem mindent legyőz?

Jorgos Lanthimos a görög ún. furafilm (weird cinema) leghíresebb képviselője. A Kutyafog és az Alpok című filmjei után A homár a párkapcsolati kultúránkat veszi célba, s azt a nyomást teszi meg a disztópia alapjává, amit az egyedülálló emberekre gyakorol a társadalom. A film a maga kétórás játékidejében dúskál a bizarr helyzetekben, az abszurdban és a szándékoltan monoton színészi alakításokban. Ebben a világban semmi sem hétköznapi, minden rideg és szürreális, néha orwelli hangulatot idéző, s ez az, ami igazán különlegessé teszi a végeredményt.

A film Cannes-ban a zsűri díját nyerte el 2015-ben, a 2017-es Oscaron a forgatókönyvéért kapott jelölést.

Ajánlja: Zoványi Ibolya
The Lobster (2015) on IMDb

2023. február 11.