Vakbarát változat |
Betűméret

Albrecht Müller: Ne hidd el! Kérdőjelezd meg! Gondolkodj önállóan!

„A gondolatok szabadok” – idézi az ismert német népdal kissé ábrándos szövegét könyve előszavában Albrecht Müller, a német közélet veteránja, volt szociáldemokrata politikus és publicista, majd folytatja a dal következő sorával: „Ki találhatná ki őket? / Senki sem tudhat róluk.” Rögtön le is szögezi azonban, hogy ez napjainkban, még a demokratikus berendezkedésű államomban sincs így. Valójában más emberek és intézmények, illetve a titkos szolgálatok nagyon is ki tudják találni, mit gondolunk. És ami még rosszabb: megpróbálnak hatással lenni arra is, mit gondoljunk. A legtöbb politikai döntést kőkemény propagandahadjáratot követően hozzák meg, a fejlesztési tervektől a háborúba lépésig bezárólag. Ennek érdekében számos kutatást és tesztet végeznek a közvélemény feltérképezése érdekében, és a manipuláció számtalan eszközét is felhasználják, annak befolyásolása érdekében. Az eredmény pedig: a gondolataink bizony nem szabadok – nagyon is manipulálhatók. A szerző meglátása szerint azonban a demokrácia megóvása érdekében szükséges, hogy az emberek megőrizzék önálló gondolkodási képességüket, és átlássanak a politikai manipuláción. Ezt a célt szolgálja a részben Müller által szerkesztett, kritikus szellemű NachDenkSeiten nevű portál, valamint jelen kötet is. A szerző, akinek jelentős tapasztalata van politikai tanácsadóként, beszédíróként, újságíróként és politikusként egyaránt, elsőként azt a környezetet vázolja fel, amelyben gondolataink szabadságáért harcolunk. Ezt követi a manipuláció gazdag eszköztárának bemutatása, a nyelvszabályozástól az elhallgatáson, az ismétlésen, a túlzáson, a libikóka-hatás alkalmazásán, a közvélemény-kutatáson, civil szervezetek létrehozásán és felhasználásán át konfliktusok előállításáig. A negyedik részben a közvélemény-alakító kampányok szembetűnő eseteiből hoz példákat, valamint ismerteti és elemzi a mögöttük álló stratégiákat. Olyanok vannak köztük, mint az enyhülési politika kritikája és a Willy Brandt-ellenes kampány 1972-ben, a „Mi vagyunk a nép” politikai jelszó lecserélése 1989-ben „Egy nép vagyunk”-ra, a Schröder kancellár agytrösztjéhez köthető Agenda 2010 program kommunikációja, a demográfiai átalakulás és a 2002-es államilag támogatott magán-előtakarékossági kampány összefüggései vagy a CDU „szociáldemokratizációja” Angela Merkel kancellársága idején. A végén, a Segítsünk felnyitni egymás szemét! Többre megyünk vele, és szórakoztatóbb című fejezetben röviden összefoglalja mondanivalóját. / Forrás: www.kello.hu

Jelzet: 301 M 97
 

2021. július 29.