A könyvtárosság etikai kódexe Hasznos linkek E-könyvtárak Virtuális könyvtárak RSS Vaklap AA
Kezdőlap Impresszum Kapcsolatfelvétel
Keresés a könyvtár katalógusában - OPAC
Vasi Digitális Könyvtár
Oktatási célú digitális tartalmak
Vasi Könyvtári Portál
Fiókkönyvtáraink
Elismeréseink
Könyvtárunkról kisebbségi nyelveken
Partnerkönyvtárak
Fenntartóink, támogatóink
Közérdekű adatok
Pályázataink
KSZR
www.niif.hu
Bejelentkezés
2017. június - Érkezés

Érkezés
 
 Érkezés</div>
					<div>
						(2016) on IMDb
DVD 5173
DVD 5174

Denis Villeneuve (Felperzselt föld, Sicario, Fogságban, Ellenség) az Érkezéssel egy újabb remekművet álmodott a vászonra, melyben földönkívüliek szállnak le Földre, de az ilyenkor „megszokott” akcióorgiák és pusztítás helyett ezúttal egy intelligens és érzelmes drámát kapunk.
A történet főszereplője Dr. Louise Banks (Amy Adams) elismert nyelvész, egyetemi tanár, aki a rákbeteg kislányát gondozza. Egyik tanórája hirtelen szakad félbe: az egyetemet evakuálják, a mindenhonnan érkező hírfolyamból pedig megtudjuk, hogy idegenek jelentek meg az űrhajójukkal a világ 12 különböző pontján. A helyeken csapatok verbuválódnak, hogy kommunikációval vagy éppen erőszakkal megpróbálják szóra bírni az idegeneket: honnan, hogyan, de főleg miért jöttek a Földre? Az egyik ilyen, katonákból és tudósokból álló csapat tagja lesz Louise is, akinek a legfőbb feladata kideríteni, hogyan lehet kommunikálni az idegenekkel. Két kollégája segíti a munkáját, Ian Donnelly fizikus (Jeremy Renner) és a szótárprojektet felügyelő Weber ezredes (Forest Whitaker).

 
Ted Chiang Életed története című Nebula-díjas novelláját dolgozza fel az alkotás. A rendező a film első felvonásában az idegen lényekkel való találkozást mutatja be, az első észleléstől kezdve a megközelítésen át a konkrét kapcsolatfelvételig. Ezek a képsorok elképesztő aprólékos kidolgozottsággal, atmoszférával valamint hanghatással vannak felvértezve. Szinte érezni és tapintani lehet a feszültséget, az eluralkodó pánikot, a mindent behálózó félelmet és a tanácstalanságot, melyet a rendező a média híradásainak bevágásával még jobban erősít és felfokoz. A lények megjelenésénél finoman játszik az elmosódott alakokkal és formákkal, a füsttel, a homállyal és a két fajt elválasztó üveggel.

A második felvonás az ismerkedést, a kommunikációt és a nyelvi nehézségeket helyezi az előtérbe. Nemcsak az idegenekkel való kommunikálás a cél, hanem a 12 ország közötti kommunikációképtelenség leküzdése is, hisz vannak olyan népek, ahol a kapcsolatfelvétel helyett inkább a hadsereget vetnék be, vállalva ezzel minden következményt. Ők azok, akik azonnali válaszokat várnak az elismert nyelvésztől, hogy az idegenek mégis mit akarnak, milyen szándékkal érkeztek hozzánk. Louise viszont időt szeretne, hogy le tudja fektetni a kommunikáció alapjait, hiszen a lények egészen más szabályok és jelek, nyelvi rendszerek szerint kommunikálnak. Ők inkább írásban fejezik ki magukat: körkörös alakban megjelent bonyolult alakzatokkal. Az első ilyen íráskép jelentése pedig a „fegyver”.

Ez a szakasz bravúrosan bemutatja az emberek ösztönös félelmét az ismeretlentől. Láthatjuk, hogy még közös baj és gond esetén is hogyan tudunk ugyanazon a nyelven elbeszélni egymás mellett. Louise napról napra építgeti a jelekből, szavakból álló szótárat, olyannyira, hogy egy idő után az idegen nyelv már a gondolkodására is hatni kezd. A Sapir–Whorf-hipotézis szerint a nyelv, amit mi alapvető készségként használunk és értelmezünk, valójában mélyen meghatározza az egész identitásunkat, gondolkodásunkat, világlátásunkat. Ezt a tézist felhasználva Louise életén keresztül láthatjuk meg, hogy milyen személyiségváltozást idézhet elő egy idegen civilizációval való találkozás.

A film mondanivalójának legmélyebb rétege az utolsó harmadra bontakozik ki igazán, ahol a személyes síkra terelt történet a döntéseink ok-okozatiságaival, időfelfogásával együtt  torokszorító emberi drámává válik. Itt bontakozik ki a „fegyver” motívum. A rendező egy frappáns film végi időbontásos-narratív csavarral mutatja be, hogy tudjuk elfogadni önmagunkat, a sorsunkat, a döntéseinket, és hogyan tudunk megbékélni az előre megírt életünkkel. A nézőkben pedig ott marad a végső kérdés, hogy egy hasonló sors tudatának ismeretében, mi hogy döntöttünk volna.

Az Érkezés egy nagyon intelligens alkotás az emberi sokszínűségről, a kommunikációról, a kommunikációképtelenségről, a döntések eredményeiről, a sorunk elfogadásáról. Könyvtárunkban a film alapjául szolgáló novellagyűjtemény - Ted Chiang Életed története és más novellák – is megtalálható. 

Ajánlja: Boros Ferenc
 


 
 


Elérhetőségek
Nyitvatartás
Új könyvek
Rólunk írták
Archívum
Keresés a honlapon
Vas Megyei Irodalmi Út
Szavazás
Ön szerint szükség van a házi kölcsönzésre?
Igen, mert sok az otthonából nehezen kimozduló idős vagy fogyatékkal élő ember, akinek fontos az olvasás, a kultúra.
Igen, mert az ellátottak így nem csak könyvet/filmet/ zenét kapnak havi rendszerességgel, hanem figyelmet, jó szót is.
Igen, mert a családtagoknak erre már nem biztos, hogy marad ideje, energiája.
Nem, mert a családtagok erről tudnak gondoskodni.
Nem, mert a lakásba nem szívesen engedünk be "idegent".
Nem, mert elegendő szórakozás a televízió és a rádió.
 
 
 
 
Legyen a kezdőlapom | Hozzáadás a kedvencekhez | Impresszum | Kapcsolatfelvétel Copyright © 1997-2008. Berzsenyi Dániel Könyvtár. Minden jog fenntartva.
Utolsó frissítés dátuma: 2020-06-05 www.ysolutions.hu
 
 
Kezdőlap