Vakbarát változat |
Betűméret

Érkezés

Jelzet: DVD 5173, DVD 5174

Denis Villeneuve (Felperzselt föld, Sicario, Fogságban, Ellenség) az Érkezéssel egy újabb remekművet álmodott a vászonra, melyben földönkívüliek szállnak le Földre, de az ilyenkor „megszokott” akcióorgiák és pusztítás helyett ezúttal egy intelligens és érzelmes drámát kapunk.

A történet főszereplője Dr. Louise Banks (Amy Adams) elismert nyelvész, egyetemi tanár, aki a rákbeteg kislányát gondozza. Egyik tanórája hirtelen szakad félbe: az egyetemet evakuálják, a mindenhonnan érkező hírfolyamból pedig megtudjuk, hogy idegenek jelentek meg az űrhajójukkal a világ 12 különböző pontján. A helyeken csapatok verbuválódnak, hogy kommunikációval vagy éppen erőszakkal megpróbálják szóra bírni az idegeneket: honnan, hogyan, de főleg miért jöttek a Földre? Az egyik ilyen, katonákból és tudósokból álló csapat tagja lesz Louise is, akinek a legfőbb feladata kideríteni, hogyan lehet kommunikálni az idegenekkel. Két kollégája segíti a munkáját, Ian Donnelly fizikus (Jeremy Renner) és a szótárprojektet felügyelő Weber ezredes (Forest Whitaker).

Ted Chiang Életed története című Nebula-díjas novelláját dolgozza fel az alkotás. A rendező a film első felvonásában az idegen lényekkel való találkozást mutatja be, az első észleléstől kezdve a megközelítésen át a konkrét kapcsolatfelvételig. Ezek a képsorok elképesztő aprólékos kidolgozottsággal, atmoszférával valamint hanghatással vannak felvértezve. Szinte érezni és tapintani lehet a feszültséget, az eluralkodó pánikot, a mindent behálózó félelmet és a tanácstalanságot, melyet a rendező a média híradásainak bevágásával még jobban erősít és felfokoz. A lények megjelenésénél finoman játszik az elmosódott alakokkal és formákkal, a füsttel, a homállyal és a két fajt elválasztó üveggel.

A második felvonás az ismerkedést, a kommunikációt és a nyelvi nehézségeket helyezi az előtérbe. Nemcsak az idegenekkel való kommunikálás a cél, hanem a 12 ország közötti kommunikációképtelenség leküzdése is, hisz vannak olyan népek, ahol a kapcsolatfelvétel helyett inkább a hadsereget vetnék be, vállalva ezzel minden következményt. Ők azok, akik azonnali válaszokat várnak az elismert nyelvésztől, hogy az idegenek mégis mit akarnak, milyen szándékkal érkeztek hozzánk. Louise viszont időt szeretne, hogy le tudja fektetni a kommunikáció alapjait, hiszen a lények egészen más szabályok és jelek, nyelvi rendszerek szerint kommunikálnak. Ők inkább írásban fejezik ki magukat: körkörös alakban megjelent bonyolult alakzatokkal. Az első ilyen íráskép jelentése pedig a „fegyver”.

Ez a szakasz bravúrosan bemutatja az emberek ösztönös félelmét az ismeretlentől. Láthatjuk, hogy még közös baj és gond esetén is hogyan tudunk ugyanazon a nyelven elbeszélni egymás mellett. Louise napról napra építgeti a jelekből, szavakból álló szótárat, olyannyira, hogy egy idő után az idegen nyelv már a gondolkodására is hatni kezd. A Sapir–Whorf-hipotézis szerint a nyelv, amit mi alapvető készségként használunk és értelmezünk, valójában mélyen meghatározza az egész identitásunkat, gondolkodásunkat, világlátásunkat. Ezt a tézist felhasználva Louise életén keresztül láthatjuk meg, hogy milyen személyiségváltozást idézhet elő egy idegen civilizációval való találkozás.

A film mondanivalójának legmélyebb rétege az utolsó harmadra bontakozik ki igazán, ahol a személyes síkra terelt történet a döntéseink ok-okozatiságaival, időfelfogásával együtt  torokszorító emberi drámává válik. Itt bontakozik ki a „fegyver” motívum. A rendező egy frappáns film végi időbontásos-narratív csavarral mutatja be, hogy tudjuk elfogadni önmagunkat, a sorsunkat, a döntéseinket, és hogyan tudunk megbékélni az előre megírt életünkkel. A nézőkben pedig ott marad a végső kérdés, hogy egy hasonló sors tudatának ismeretében, mi hogy döntöttünk volna.
Az Érkezés egy nagyon intelligens alkotás az emberi sokszínűségről, a kommunikációról, a kommunikációképtelenségről, a döntések eredményeiről, a sorsunk elfogadásáról. Könyvtárunkban a film alapjául szolgáló novellagyűjtemény - Ted Chiang Életed története és más novellák – is megtalálható. 

Ajánlja: Boros Ferenc

 Érkezés<br />
(2016) on IMDb
 

2017. június 05.