– Vas vármegye középkori története –
Velemér, Szentháromság-plébániatemplom, lexikon
…1377 – 1378…
Vasvár-Szombathely – 2008-03-30
Velemér,
Szentháromság-plébániatemplom
Ma: Velemér, Szentháromság-filiális templom (plébánia:
Kercaszomor)
A Zala megyei Csesztregről kiinduló és Szerdahelyre
(Središče) vivő út a Velemér-patak völgyében vezetett. A Szentháromság
tiszteletére szentelt plébániatemplom a patak déli oldalán magasodó domboldalon
állt. Árokkal és kerítéssel körülvett temető (cinterem) ölelte körül. A
közelében fekvő település létét, mely róla kapta elnevezését, 1360-ban
jegyezték fel először, Szent Trinitás néven. 1365-ben Felsőlendva várának
tartozékai között sorolták fel. Az 1366-os összeíráskor tíz község tartozott az
uradalom veleméri kerületének központjában álló plébániatemplomhoz. Nem tudni,
hogy mióta templomos hely Velemér, de kora gótikus stílusú templomának épületét
valószínűleg az uradalom birtokosa, Szécsi Miklós, a későbbi nádor emeltette.
Elkészültét követően kifestését 1377-1378-ban a regedei (Radkersburg)
származású, magát Johannes Aquilá-nak nevező mester és műhelye végezte el. A
templomban szolgáló papok közül csak egyről van tudomásunk a középkorból:
1480-ban Ferenc (Franciscus) volt a plébános. Adományról is csak egyről tudunk:
1533-ban végrendeletében Bánffy Antal hagyott a „veleméri Szentháromság
templomra” tíz forintot.
A templom
keletnek tájolt, egyhajós épület volt, sokszögzáródású szentéllyel és
harangtoronnyal. Falait téglából és kőből építették, majd fazsindellyel
borított tetőt ácsoltak rá. Sarokkvádereit, díszítőelemeit és nyíláskereteit
kőből faragták. A lábazattal szegett homlokzatokon mindenhol ott maradtak az
építkezéskor használt egykori faállvány négyszögletes gerendalyukai. A hajó
hosszanti falait legfelül téglából készült ívsoros párkány koronázta, melynek
végeit egy-egy kőkonzol zárta le. Ezek közül három emberfejes, egy pedig sima
volt. Háromemeletes tornya a nyugati homlokzat előtt állt. Ennek nyugati
oldalán egymás alatt két lőrésablak nyílt. Legfelső szintjén pedig minden
irányba egy-egy csúcsíves formájú, mérműves ablak nézett. Ezek mögött függött a
plébánia régi feliratos harangja. A hajó nyugati falán, a toronytól jobbra,
Szent Kristóf hatalmas alakját festették meg. A templom bejárata a torony földszintjén
nyílt. Egy csúcsíves kapuíven át lehetett a nyitott előcsarnokul szolgáló
toronyaljba belépni. Ennek keresztboltozatát festményekkel díszítették. A
hajóba vezető, körtetagozattal ékes kőkeretű kapu ívmezejében (timpanon) a
Fájdalmas Krisztus (Ecce Homo) képe volt megfestve.
A nyitott fedélszékes templomhajót
– amely két lépcsőfoknyival mélyebben feküdt a toronynál – délről három
csúcsíves, mérműves ablak világította meg. Rögtön a bejárat fölött nyílt a
toronyba vezető ajtó, amit viszont csak létra segítségével lehetett
megközelíteni. A templombelső falain a szegények bibliája (Biblia pauperum),
azaz az a Szentírásból és a szentek legendáiból vett jelenetek sorakoztak.
Ezeket – persze csak az olvasni tudók számára – latin nyelvű feliratok is
magyaráztak. A falak legalsó részét függönyminta díszítette. Felette, az egy
vagy két sávra osztott mezőkben következtek egymás mellett a képek, amelyek a
Képes Krónika világát idézték.
Az északi falon fent, hat fülkében
párosával, a tizenkét apostol sorakozott. Alattuk a középső sávban a
Háromkirályok vonulása és imádása jelenet, továbbá Szent László király és Szent
Miklós püspök alakja volt látható. A csúcsíves nyílású, virágdíszes diadalív
homlokfalán fent az Utolsó ítélet ábrázolása volt megfestve. Alatta, a kváderfestésű
ív két oldalán a Kálvária-, illetve a Mettercia-jelenetet lehetett megcsodálni.
A hajó déli falán, az ablakok között egyetlen sávban Árpád-házi szentek
sorakoztak: Szent Erzsébet, Szent István király, Szent Imre herceg és Boldog
Margit. A hajó nyugati falának felső sávjában, a toronyajtó két oldalán két
lovas szent alakja volt megfestve: Szent Márton, illetve Szent György. Ugyanitt
a bejárat két oldalán a Köpenyes Madonna és Jeruzsálem városképe volt látható,
az ajtó fölött pedig a fiait vérével tápláló pelikán.
A templom szentélyének boltozata a
csillagos égboltot idézte. A kőbordákat azonban csak a boltozat íveinek éleire
festett, levéldíszes sávok jelezték. A szentély keleti végfalán egy, az
eddigiekhez hasonló, csúcsívű és mérműves ablak nyílt, virágdísszel és
felirattal keretezve. Felette Veronika kendőjéről Jézus arca tekintett le. Vele
szemben, a diadalív csúcsának belső oldalán a Szentháromság jelképe díszlett. A
boltozat többi négy ívében az evangélisták jelképei sorakoztak. Az északi falba
egy kőből faragott díszes szentségházat (pasztofórium) építettek, melynek
háromszögletes oromzatán két fiatorony volt. A mellette lévő építési felirat
soha nem lett befejezve. Másik oldalán a templom kifestését elvégző művész
(Johannes Aquila) saját alakját festette meg. A szentélyablak két oldalán az
Angyali üdvözlet két alakja volt szemlélhető. Ugyanebben a sávban, az északi
falon Szent Zsófia, a délin pedig Szent Apollónia és Szent Mihály arkangyal
alakja volt látható. A szentségházzal szemközt, a déli oldalon, egy kerek ablak
nyílt, alatta pedig egy kis falfülke mélyedt a falba. Efölé odafestették az
oltárfelszerelés képét, hiszen használaton kívül darabjait ebben tárolták. Csak
a szertartások alatt helyezték azokat a falazott alapon álló kőlappal ellátott
oltárra.
1612-től a
templomban református lelkész működött. A gyülekezet fából ácsolt karzatot is
készített a hajóba. 1732-ben a templomot ugyan visszakapták a katolikusok, de
mivel a falu lakossága kitartott református meggyőződése mellett, gyülekezete
nem volt, ami rendbe tarthatta volna. Egyház-igazgatási szempontból a kercai
(kercaszomori) plébániához tartozott. Mivel a plébános is távolt volt, az
épület lassan romlásnak indult és 1808 óta már az istentiszteleteket sem
tartottak benne. 1825-re már kőből faragott berendezésének egy részét is
elvitték. 1850 körül már tető nélkül állt, festett falait az eső mosta és csak
a plébánia jószágai számára szolgált karámul. 1863-tól kezdődően fáradoznak a
falképek dokumentálásán, megmentésén és az épület helyreállításán.
1965-1966-ban
a templomot régészetileg és műemlékileg megkutatták, majd helyreállították. A
falképeket 1967-1968-ban restaurálták. 2000-ben az épületet újra renoválták és
2003-ban sor került a falképek restaurálására is.
Összeállította: Kiss Gábor –
Zsámbéky Monika