– Vas vármegye középkori története –
Vasvár, Szent Mihály-káptalani templom, lexikon
…1200 előtt…
Vasvár-Szombathely – 2008-04-07
Vasvár, Szent
Mihály-káptalani templom
Ma: Vasvár, Szent Mihály-domb
(Kisköves-hegy), elpusztult (plébánia: Vasvár)
A vármegye
központja által elfoglalt kis medencébe benyúló egyik dombnyúlvány végén, állt
a vasvári káptalan monostorának Szent Mihály arkangyal tiszteletére szentelt
temploma. Helye a Csipkés-patak völgye fölé magasodó domb volt, ami közvetlenül
a vasvári sánc mögött feküdt, nem messze a Szentgotthárdról Pápocra vezető
úttól. Korábban ez az épület volt a vasvári ispáni vár alatti település
(suburbium) plébániatemploma. Kinézetéről nincs adat, de körülötte terült el
annak temetője. Amikor azonban a 12. század közepe táján a megyeszékhelyen sor
került a társaskáptalan megalapítására, annak helyéül éppen a Szent
Mihály-templomot jelölték ki. A plébánia ekkor az ispáni várban álló Szűz
Mária-templomba költözött. A dombon pedig nem sokára nagyszabású építkezés
vette kezdetét. Ezeket a munkálatokat alighanem III. Béla király adománya tette
lehetővé, amit káptalan szegénysége miatt tett. Valószínűleg
még a 12. század vége előtt elkészült a káptalan monostora és annak nagyméretű
temploma, amely körül folytatódott a temetkezés.
A domb
északi peremén álló háromhajós, nyugati toronypáros, román stílusú káptalani
templom arányaiban leginkább a lébényi templomra hasonlíthatott. Nagyméretű,
kőből épült, keletelt épületének tetejét fazsindely fedte. Kapuja a két
harangtorony közti nyugati homlokzaton nyílt. E fölött a főhajót ebből az
irányból egy nagy méretű kerek ablak (rózsablak?) világította meg. A főhajót a
két oldalhajótól három-három pillér választotta el. Ezek tartották a főhajó
ablakokkal áttört oldalfalait és a rájuk nehezedő keresztboltozatokat. A
templom közepén egy alakos vörösmárvány lappal lefedett falazott sír volt a
padlóba süllyesztve. Magába a sírba lépcsők vezettek le. Egyesek szerint
eredetileg a káptalan alapítója, II. István király sírjának épült, ám ez
kétségbe vonható állítás! Az ugyancsak boltozott mellékhajók közül
természetesen csak a délinek voltak ablakai.
A templom
keleti vége három félköríves alaprajzú apszissal záródott. Mindhármat félkupola
boltozat fedte és falaikat keskeny ablakok törték át. Ezek közül az apszisok
közül természetesen a középső volt a legnagyobb. Ez volt a szentély, amelyben a
főoltár állott. Ennek kőlapját alighanem márványból faragták. Az
oltárfelszereléshez tartozott egykor az előkerült ostyatartó fémszelence
töredéke is. A szertartásoknál használt liturgikus könyvekből csak tábláik
néhány sarokverete maradt meg. Feltehetőleg itt, az oltár közelében égett az a
lámpa (örökmécses), amelyet a káptalan 1483. évi határozata alapján a kanonokok
büntetéspénzeiből készíttettek. A két kisebb mellékapszis a mellékoltároknak
adott helyt. Valószínűleg az északiban állt a Szent Dorottya oltár. Ennél az
oltárnál a Niczky család élő és meghalt tagjaiért 1383 óta naponta egy csendes
és egy énekes misét mondtak el. Maga a család ennek megfelelően az északi
mellékhajóban temetkezett. Egyikük feldúlt sírjából öt darab Zsigmond-kori pénz
került napvilágra. A templomban természetesen mások is temetkeztek. Ezek közül
többen olyan gótikus övet viseltek, amelynek csatját minuszkulás betűkből álló
felirat díszítette. Szintén ide temették el valamikor 1298 után Mátyás vasvári
ispánt (comes) és feleségét Ilona asszonyt is.
A déli
mellékhajóból nyílt a sekrestye. Ajtaja mellé lehetett felszerelve az a
csengettyűszerkezet, melynek vas váza a földből került elő. A sekrestyében
őrizték a káptalan levéltárát, amint arról több oklevél is megemlékezik. A
levéltár a középkor századaiban többször is megsérült. 1294-ben Kőszegi Henrik
bán fia Miklós nádor és János felgyújtatta a káptalan németek által megszállt
monostorát, amikor azok behatoltak a templomba. A csata hevében keletkezett
tűzvészben ekkor a káptalan több adománylevele elpusztult és más oklevelek is
elégtek. Később a Kőszegi családtól ezért kapták Zsidófölde birtokot
kárpótlásul. Nem sokkal később, 1311-ben ismét tűz pusztított, aminek újabb
oklevelek estek áldozatul. 1341-re azonban már rendezték a levéltárat és az
újra rendeltetésének megfelelően működött.
A templom
déli oldalán állt a papi testület kolostorszerű háza, ami alapján az
épületegyüttest monostornak
nevezték. Nincs pontos információnk erről az épületrészről. Annyit azonban
tudunk, hogy nemcsak a kanonokok laktak benne, hanem itt működött a káptalani
iskola és legalább az 1220-as évek óta maga a hiteleshely intézménye is. Nem tudni, hogy a tatárok vasvári
pusztításai mekkora kárt okoztak a monostor épületeiben. A tatárjárás idején a
káptalan tagjai azonban Ausztriába menekültek, ezért az intézmény 1243-ig
bizonyára nem is működött. A 13. században a préposton kívül háromféle
tisztséget betöltő kanonokok voltak jelen: az olvasókanonok (lector), a
karkáplánok, és a káptalani jegyző (notarius). A 14-15. században a káptalan
felépítése kibővült: az éneklő-, őr- és dékánkanonokon kívül, karkáplánokról,
jegyzőkről, succentor-ról és subcustos-ról tudósítottak az oklevelek.
Olvasókanonok (lector) azonban sohasem volt Vasváron. A 15. századtól már
elkülönült a kanonokok lakása és nem laktak többé együtt a monostorban. Csak a
hivatalos ügyek intézésére és a szertartások elvégzésére jöttek össze. A
prépostnak a domb lábánál saját, kastélynak is nevezett kúriája volt. Ezen
kívül még tizenegy, később tizenkét kanonoki ház állott a közelben. Ennek
ellenére a monostorban korszerűsítések történtek. Az épület egyik fűthető
helységében alakos csempékből emelt Zsigmond-kori cserépkályha állt. Ennek
csempéi közül néhány talán azt a jelenetet örökítette meg, amikor Szent István
Magyarországot Szűz Mária oltalmába ajánlotta. Ez az ábrázolás összefügg azzal
a kései hagyománnyal, miszerint a káptalant maga Szent István alapította volna.
A fokozódó
török veszély miatt 1567-ben, országgyűlési határozat alapján idehozták
megőrzésre a kapornaki (Nagykapornak) apátság hiteleshelyi pecsétjeit és
jegyzőkönyveit. 1575-ben már a zalavári levéltárat is ide telepítették át.
1578-ban azonban a pozsonyi országgyűlés arról intézkedett, hogy a vasvári
káptalan költözzék át a biztonságosabb Szombathelyre. Erre azonban csak a
következő évben került sor, mert 1579-ben Draskovich György győri püspök még
egyházmegyei zsinatot tartott Vasváron.
Az
elhagyott monostort a török időkben erődítményként használták. A Rába őrizetére
rendelt 75 főnyi katonaság számára 1600-ban a káptalani templom mellett
alakítottak ki egy laktanyaszerű őrhelyet. Az ismétlődő harcok következtében az
épületegyüttes már 1586-ra erősen megrongálódott. Kőanyagából elsőként a
vasvári domonkos kolostor négyszögéhez illesztett ágyútorony építéséhez
szállítottak, valamikor 1670 előtt. 1698-ban a templom falai, tornyai még
álltak. Megvolt ekkor a sekrestye, továbbá az oltár köve is. Ekképpen ábrázolta
a templomot Vasvár 1741. évi térképe. Készítésekor ugyan a már tető nélküli
templom déli tornya hiányzott. A 18. század folyamán még ferences harmadrendi
remeték vigyázták a romokat. A temetőt ugyanis még a templom feladása után is
használták. A század közepén Foky Benedek prépost még fel akarta építtetni a
templomot. Ekkor a sekrestyéből ideiglenesen kápolnát építtetett. A 18. század
végére azonban már ez is rommá lett. A templom anyagából egyre új házak
épültek, de még a domonkos kolostor újjáépítéséhez is szállítottak el köveiből.
Ez utóbbi ellen nem győzött tiltakozni az akkor már Szombathelyen székelő
káptalan. A 19. század azután beteljesítette a pusztítást. A város házainak
építéséhez a romokat szinte az utolsó kőig elhordták, még az alapokat is
kibányászták.
Az egykor
hatalmas háromhajós káptalani templom emlékét az oklevelek híradásain kívül
alig néhány kőfaragvány őrzi. A töredékek között román stílusú ívsoros párkány
és félkörív záródású keskeny ablakok darabjai vannak, továbbá egy oszlopfő.
Ezek egykori helyét azonban sajnos nem ismerjük. A káptalani templom
maradványait 1948-ban tárták fel. 2000-ben egykori nyugati kapujának helyére
állították fel a város millenniumi keresztjét. A dombra vezető utat egyébként a
helybeliek még ma is Miseútként nevezik meg.
Összeállította: Kiss Gábor –
Zsámbéky Monika