– Vas vármegye középkori története –
Tótlak, Szent Miklós-plébániatemplom, lexikon
…1250 körül…
Vasvár-Szombathely – 2008-04-08
Tótlak, Szent
Miklós-plébániatemplom
Ma: Selo (Nagytótlak), Szent Miklós-kápolna
A Rákosról
Mártonhelyre vezető út mentén, a Csekefai-patak völgyében feküdt az
oklevelekben 1365-ben Lakszentmiklós néven feltűnő község. Plébániatemplomát
myrai Szent Miklós püspök (+350 körül) tiszteletére szentelték. Építtetőjéről
sajnos nem maradt fenn adat. Harangját mellette álló fa haranglábra
függesztették.
A rotunda
kváderkövekből rakott alapon téglából épült, valamikor a 13. század közepe
táján. Kelet felé néző szentélye patkóíves volt. A külső falakat falsávok
osztották keskeny mezőkre. Ezeket alul tagolt lábazat, felül farkasfog díszű
párkány keretezte. Tetőzetét fazsindellyel fedték. Félköríves déli kapujának
keretén hengertag futott köbe, ívmezeje pedig sima. A kapun át a kerek
alaprajzú és kupola boltozattal lefedett hajóba lehetett belépni. Ezt délről
három félköríves résablak világította meg. Padlója csupán agyagból készült.
Falába körben összesen tíz darab sekély ülőfülke mélyedt, amelyek fent
ugyancsak körívben végződtek. A félkupolával boltozott meszes padozatú
szentélyt lépcsős kiképzésű íves diadalív választotta el a hajótól. A falazott
oltár mögötti keleti falon egyetlen ablak nyílt, amely a többihez volt hasonló.
A belső
falakat eredetileg csak vékony vakolatréteggel borították és kimeszelték.
Kifestésükre csak később, két szakaszban került sor, gótikus stílusban. A 14. század
közepén az északi falszakaszra a Háromkirályok jövetele és hódolata jelenetet
festette meg Aquila János egyik névtelen tanítványa, akit jobb híján később
Nagytótlaki Mesternek neveztek el. A fülkékben lévő különböző szentek alakját
(Szent Ilona, Szent István, Szent Bertalan) szintén ő alkotta.
A 1400
körül a templombelsőt újra kifestették. A hajó kupolaboltozatának tetejére
mandula alakú dicsfényben (mandorla) a Megváltó és a Szentháromság képe került.
Ezt vette körül a négy evangélista szimbóluma. Ezek alatt körben Krisztus
szenvedéstörténetének jelenetei sorakoztak (Bevonulás Jeruzsálembe, Utolsó
vacsora, Olajfák hegye, Júdás árulása, Krisztus elfogatása, Krisztus Pilátus
előtt, Ostorozás, Töviskoronázás és a Keresztvitel). A Passió-ciklus még ezek
alatt is folytatódott (Kálvária, Levétel a keresztről és a Feltámadás).
A
szentélyben a 15. század végén egy Szűz Máriának szentelt új oltárt emeltek.
Valószínűleg ekkor faragták az oltár új kőlapját is, amelybe az ereklye számára
külön mélyedést véstek. Az oltár felépítménye egy festett gótikus szárnyasoltár
volt, amely kinyitott állapotban Mária életének négy jelenetét ábrázolta
(Angyali Üdvözlet, Jézus születése, Királyok imádása, Mária halála). A
szárnyakat becsukva a magyar szent királyok (Szent László, Szent István, Szent
Imre) és a templom védőszentje (Szent Miklós püspök) vált láthatóvá. Arról,
hogy az oltárszekrényben mi állt, hallgatnak a források. Az oltárszárnyak
táblakép festőjének neve ugyancsak ismeretlen. Személyét szintén a Nagytótlaki
Mester névvel szokás jelölni, aki a képeket 1490 táján, valahol
Felső-Ausztriában festette.
A
templomot 1845-1846-ban teljesen átépítették. Kapuját befalazták, szentélyét az
ott lévő régi szárnyasoltárral együtt lebontották. Helyére harangtornyot
építettek, amelynek alsó szintje az új bejárat előcsarnokául, emelete pedig
karzatul szolgált.
Miután
1956-ban feltárták a régi szentély alapfalait, 1978 és 1979 között
helyreállították és restaurálták az épületet. A munka eredményeként
visszanyerte középkori formáját.
Összeállította: Kiss Gábor –
Zsámbéky Monika