– Vas vármegye középkori története –
Jákfalva, Szent Mihály-plébániatemplom, lexikon
…1220 – 1230…
Vasvár-Szombathely – 2008-04-03
Jákfalva, Szent
Mihály-plébániatemplom
Ma: Jákfa, Szent Mihály-templom,
lelkészség (plébánia: Rábapaty)
A Szent Mihály
arkangyalról elnevezett plébániatemplom a Rába északnyugati partján, a
Sárvárról Lakra (Répcelak) vezető régi út keleti oldalán, a körülkerített
temetőben állt. A Ják nemzetség Rába bal parti ága ősi birtokának
plébániatemploma volt. Így természetes, hogy a birtok központjában, Jákfalván
(Belják) építették fel. Alapítója a nemzetség azon generációjába tartozott,
amelybe a II. András szentföldi keresztes hadjáratában résztvevő Ják és Tapasz
is tartozott. 1249-ben, mikor magisztrátusi jogát a jáki monostor kapta meg,
Terestyén volt a kegyura. Ez alkalommal, és még később is, monostorként
említették. Eszerint lehetséges, hogy eredetileg az 1270-ben már kilenc
családra tagolódó nemzetség monostoraként alapították, és csak később lett
plébániatemplom belőle.
A
tervezett magas belső terű és igényes kivitelű, keletelt román stílusú
templomot nyugat felől kezdték el építeni. Elsőként kváderkövekből a
harangtorony alsó szintjét falazták fel. A felsőbb szintek már téglából
készültek. Ezek egyikén patkóív záródású ikerablak nyílt. A torony első
emeletén kis boltozott vakolt falú szoba helyezkedett el. Ennek köríves
résablaka nyugat felé, kis körablaka pedig dél felé tekintett. Kelet felé nyíló
alacsony ajtaja a karzatra vezetett. Ez a toronyszoba és az ekkor már (talán)
elkészült karzat volt a kegyúri család magánkápolnája. Az előcsarnokul szolgáló
csúcsíves boltozatú toronyaljba egy enyhén patkóívű nyíláson át lehetett
belépni. Emellett, a homlokzat két oldalán egy-egy faloszlop magasodott. Innen
nyílt az épülőfélben lévő templomba vezető nyugati kapu. Ám ekkor,
(feltételezhetően) az alapító halála miatt időlegesen leálltak a munkák. Az
elhunytat minden bizonnyal már felszentelt magánkápolnája árnyékában, azaz a
karzat alatt temették el.
Az építkezést
folytató következő kegyúrnak, Terestyénnek (Tristan) már nem állt
rendelkezésére annyi jövedelem, hogy az előre eltervezett minőségben és művészi
kivitelben fejeztesse be a munkát. Így aztán, nyilvánvalóan anyagi okokból
egyszerűsítésekre kényszerült. A hajó és a félköríves záródású szentély
esetében már csak a lábazathoz használtak messziről ideszállított követ, a falakat
azonban már a közelben égetett téglából emelték. Az épületet aztán
fazsindellyel fedtek be. A kőfaragványokat is közepes tehetségű mester
készítette, aki feltehetőleg előtte Jákon dolgozott. A munka most már az ő
irányítása alatt, helyi mesteremberek részvételével folytatódott. Jól
szemléltette mindezt a hajó két hosszanti homlokzatán és a szentélyfalon
végigfutó párkány. Ennek patkóívsorban sorakozó elemei változatos díszítésűek
voltak: ember, állat, palmetta, liliom, rozetta, kereszt, csiga, csepp és egyéb
más alak. Mindezeket festéssel tették színessé. A déli homlokzaton nyíló,
templomba vezető bélletes nyugati kőkaput is az 1240-es években készítették el.
Ezt két oldalon három-három bimbós fejezetű oszlop díszítette. Az oszlopfők
közül hármon azonban emberi alakot vagy arcot is kifaragtak. Különösen érdekes
az a darab, amely Jézust ábrázolta, kiterjesztett karokkal és félrebillent
fejjel, ám kereszt nélkül. Lehetséges, hogy ez az alak éppen a Szentföldre
vezetett keresztes hadjáratra emlékeztetett mindenkit, amelynek az alapító
kegyúr is részese volt. A kapu fölött, a külső homlokzaton, a négy gyámkövön
nyugvó gerenda egy faszerkezetes tetőt tartott, amely védelmül szolgált arra az
esetre, ha a plébánia hívei az épületen kívül gyülekeztek. A kapun átlépve
lehetett a templom már elkészült sík deszkamennyezettel lefedett hajójába
jutni. Ennek belső terét a déli oldalról három félköríves résablak világította
meg. A hajó északi falánál kőszószék állt és mellette nyílt az északi oldalon
álló sekrestye ajtaja. A félkupola boltozatos, (talán) két ablakos szentélyben
található falazott oltárának kőlapja (mensa) volt. 1405-ben Péter volt a
plébánosa.
1529-ben a
templomot a törökök megrongálták és ettől fogva pusztán és elhagyatva állott. A
torony felső szintjei le is omlottak. Már 1616-ban felmerült, hogy helyre
kellene állítani, de erre csak 1633 után került sor, a Ják nemzetség két
leszármazottja jóvoltából. Ekkor a düledező templomot kijavították. A falak
koronáit a régi párkány meglévő elemeit felhasználva felfalazták. Az épület új
famennyezetet és tetőt kapott. Kívül újravakolták és az új párkányt vörös
sávval keretezték. Belső terét szintén kifestették. A tornyot is rendbe hozták,
elbontott ikerablakának keretét annak földszintjén befalazták. A templom még 1725-ben
is az evangélikusokat szolgálta, csak ezt követően lett újra a katolikusoké.
1754-től átalakítások kezdődtek. A régi sekrestye helyére újat emeltek, a hajót
beboltozták és tetővel látták el. Ekkor új, nagyobb ablakokat nyitottak és
megszüntették a déli bejáratot. A toronyaljba a régi helyére egy új kőkeretes
barokk ajtót tettek. A régi déli kapu oszlopainak fejezeteit a torony sarkaiba,
illetve a nyugati hajófalba, a karzat alá illesztették. Ebben az időben készült
el az új berendezés is: barokk és rokokó oltárai, padjai. 1906-ban a templomot
a régi szentély lebontása után kelet felé tetemesen meghosszabbították, régi
karzata helyett is újat csináltattak. Új szentélye mellé egy második sekrestyét
is építettek. Ezután még többször renoválták.
1987-ben egy
újabb helyreállítás kapcsán műemléki megfigyelésekre is mód nyílt.
Összeállította: Kiss Gábor –
Zsámbéky Monika